Monday, August 29, 2011

Ugen der gik.


Ja der er så gået lidt tid siden mit sidste indlæg, men ugen er også gået meget hurtigere end normalt.
Mig og min far har haft fransk undervisning hver morgen, undtagen onsdag, så morgen går rimelig hurtigt, klokken 12 kommer min mor så hjem til frokost, og hun tager afsted igen klokken 14. Om eftermiddagen har mig og far så gået ture med naboens hund og det har virkelig været en sjov oplevelse. Naboen har en meget flot Doberman, og hernede er folk ikke glad for hunde, og overhovedet ikke glad for store hunde. Folk har undgået at gå foran os, og de krydser vejen hvis de ser os komme gående med den hund. Han er virkelig en herlig hund, overhovedet ikke farlig eller truende, men det ved folk hernede ikke. Jeg er rigtig glad for at vi må låne ham, især fordi at nu har jeg en mulighed for at komme ud og løbe alene, og behøver ikke at skulle have nogen med mig, andet end hunden.
Om aftenen har mig og min mor hygget os rigtig meget. Min far havde i Danmark købt 4 sæsoner af Gray's Anatomy, og hver aften har mig og min mor set en masse afsnit - til min fars irritation.
Lørdag havde vi så inviteret gæster på besøg, naboen - som er min mors kollega, hans kone og deres lille 6 måneder gamle søn. Så havde vi også inviteret en anden af min mors kollega, Willie og hans stedsøn, Filippe. Stedsønnen er 23 år, så han havde lovet at tage mig med ud og møde nogle unge på min alder. Gæsterne ankom omkring klokken 17 og menuen stod på forlorenhare med hasselback kartofler og brun sovs, en rigtig god dansk middag, og der blev også spist meget! 
Til dessert havd Teddy lavet en meget lækker chokolade mousse, virkelig noget af det bedste jeg har smagt, og fordi han vidste at jeg godt kan lide det, havde han lavet en smagsprøve til os om fredagen, og der var endda to til overs fra lørdagen, så vi kunne få endnu en om søndagen. 
Nå men efter maden sad vi og hyggede, min mors kollega Willie, som oprindeligt er fra Belgien, fortalte en masse historier omkring hvordan han var endt op her i Congo. Han fortalte hvordan han måtte flygte fra krigen i DRC (Demokratiske Republik Congo - den dumme congo), og hvordan han efterfølgende har besøgt hovedstaden Kinshasa og set alle de ødelæggelser krigen havde bragt. Han sagde at det var det væreste syn han havde set. Mange af historierene var meget spændende men også utrolig skræmmende. Børnesoldater, massemord, voldtægter. Ting som menneskerne hernede har gennemgået, og som de skal leve med resten af deres liv.
Nå men efter middagen tog jeg med Flippe med i byen. Det var nok den mest surrealistiske oplevelse jeg længe har haft. Vi ankom til noget der hedder Buddha Bar, og udenfor holdt der rigtig lækre biler. Da vi kom indenfor var det som at være på et hvilken som helst diskotek i Danmark. Her var cirka lige mange hvide som sorte, men det her var stedet hvor expad's og deres koner opholdt sig. Kvinderne var klædt i korte kjoler og ekstremt høje stiletter. Jeg vil nok gætte på at gennemsnitsalderen ligger på omkring de 30 derinde. Nå men her fik vi et par øl, og så ville han vise mig to andre steder hvor de unge gik i byen. Han sagde at nummer to sted var sådan lidt underligt og det tredje og sidste sted var der han bedste kunne lide at være. Da vi kom udenfor fra Buddha Bar, var det lige som at blive sparket i maven, fordi det igen gik op for mig hvor jeg egentligt var. Der lugtede af gas, som er meget normalt hernede, og der var skrald alle steder. Vi tog en taxa, som om aftenen koster 1000 congolesiske frank, som er omkring 8kr. Vi ankom så til sted nummer to, her var det et sted kun for congolesere, så der var kun sorte. Filippe er fra Brasilien, så han er mere latino og jeg er jo klart hvid, så det var en meget underlig oplevelse at gå ind et sted hvor der KUN var sorte, og jeg fik da også hele diskotekets opmærksomhed - det brød jeg mig ikke om, så vi tog videre til nummer tre sted. Her var det en mellem ting mellem det første og det andet, men der var stadigt flere sorte end hvide. Jeg tror, at mig og 7 andre var de eneste hvide på et helt diskotek. Mig og Filippe gik ud og dansede og det var tydeligt at de 6 andre hvide, ikke var så hvide som jeg troede. Jeg er blevet advaret meget imod libaneserene hernede. Det er unge flotte fyre med mange penge, det kan sammenlignes med filmen "Taken", fyre der prøver på at få piger ud i prostitution og andre forfærdeligt ting, og de 6 fyre, prøvede uden tvivl på at få mig alene, væk fra Filippe. Det var tydeligt at de arbejdede i grupper, de to flotteste prøvede at lokke pigen hen til dem, og de andre fyre var så dem der prøvede at opholde de fyre som var sammen med pigerne. Filippe blev også spurgt om mig og ham kun var venner eller om vi var kærester, og da han sagde venner var det tydeligt at se at de nu var på en mission. Den ene prøvede at danse mig væk fra Filippe, men da jeg blev ved med at prøve at komme væk fra dem, gad de til sidst ikke mere. Man kunne tydeligt se at de så straks gik videre til en anden pige og prøvede igen. Jeg sagde til Filippe, at jeg havde lyst til at gå, og vi tog en taxa hjem.
Jeg er ikke bange for at tage i byen hernede, bare jeg er sikker på hvem jeg kan stole på. Søndag blev brugt på at hygge en masse. Og i dag har vejret været utroligt godt. Solen har været fremme hele dagen, og jeg har set den blå himmel for første gang i tre uger. Så i dag har jeg ligger i solen og her om lidt kommer min mor hjem fra arbejde, og så skal vi have dejlig rugbrød til aftensmad - noget jeg ikke ligefrem ville være begejstret for hvis det var hjemme.

No comments:

Post a Comment